במוסדות בריאות כמו בתי חולים, נדרשת רמה גבוהה מאוד של סטריליות והיגיינה. רמת היגיינה זו מייצגת, במידה רבה, את היסודיות והמקצועיות של מוסד הבריאות. בשל כך, התקנת ציוד כביסה בעל תקן איכות גבוהה, היא בעלת חשיבות רבה למניעת זיהומים המועברים דרך הבגדים או המצעים של בית החולים. ביצוע הפעולות הנכונות כדי לשמור על הכל נקי, היגייני ומחוטא, יהיה בראש סדר העדיפויות של הצוות בכל עת, שכן כל המוצרים צריכים להיות מוכנים לשימוש עבור המטופלים: מגבות, חלוקים, שמיכות, כריות, וילונות, מדי צוות, סינרי שף , וכו.

תכנון ציוד כביסה עבור בתי חולים

תכנון ציוד כביסה לבתי חולים דורש מבחר גדול של מכונות, שיכולות לסייע באופטימיזציה של הכביסה וחיסכון בחשמל ובמים. חיסכון זה הוא בדרך כלל אחד מנקודות המפנה הגורמות להנהלת בית החולים להחליט על שירות אחד על פני אחר, יחד עם איכות הכביסה, שכן צוות בית החולים והמטופלים ירגישו את איכותו בעת שימוש בביגוד ומצעים נקיים.

בנוסף, רגישות גם היא נושא חשוב מאוד בתחום בתי החולים ומרכזי הבריאות שכן סביבות אלו דורשות שליטה מלאה ברמת ההיגיינה והזיהום. היכולת לזהות את הגורם לנוכחות פתוגנים ושליטה מלאה בזיהומים הם שני כוחות גדולים המנחים את מרכז הבריאות לרמת היגיינה נכונה עבור מתקן מסוג זה.

תכנון החלל בו ניתן להתקין את ציוד הכביסה בבית חולים

ישנה חשיבות רבה לכך שהנהלת בית החולים תקים מחלקה של אנשים מוכשרים ביותר האמונים על ניהול ציוד הכביסה והשירותים שניתן להציע עמו.

לעיתים, שירותים אלה מסופקים על ידי ספק חיצוני יחד עם השירות המוצע לבית החולים. פעולה זו עלולה לגרום לסטייה ממטרת השירות ולהגביר את הסיכון לזיהומים או הדבקות נוסוקומיום. התקנת ציוד הכביסה חייבת להיות ממוקמת אסטרטגית באזור מאוורר היטב, אותו יש לנתח כראוי מראש וזאת על מנת, למנוע שגיאות אפשריות במהלך תהליך ההתקנה.

על אנשי המחלקה וצוותי הכביסה מוטלת האחריות לא רק לדאוג לניקיון הלבוש והמצעים בבית החולים. עליהם לקבל החלטות לגבי סוגי הבדים מתאימים יותר, איזה סוג של כיסויי מיטה כדאי לקנות או כמה יחידות רזרביות של כל מוצר אמורות להיות לבית החולים, כמו גם לעדכן את הרישום והחשבונאות על מנת לנתח את ביצוע הפעולות והשירותים של המרכז. הצוות צריך גם לאסוף את הבגדים המלוכלכים מהצוות ומהמטופלים, לנקות, לסווג ולחלק אותם בחזרה למחלקות המתאימות.

פעילויות/לוח זמנים

מרשם המטלות שמבצעים אנשי המכבסה צריך לתת להנהלה נתונים על המתרחש בבית החולים: החלפת מצעים, איסוף בגדים מלוכלכים, איך הם מסווגים, זיהוי וניקוי כתמים ודם, חיטוי, ניקוי, ייבוש, גיהוץ וחלוקת המוצרים חזרה למחלקה המקבילה בבית החולים.

מומלץ להגדיר לוח זמנים, שכן רוב המשימות הללו חייבות להתבצע על בסיס יומי.

שימוש בציוד כביסה היגייני 

בית החולים צריך תמיד להחזיק את ציוד הכביסה המתאים על מנת שיוכל להימנע מתקלות בפעולות היומיומיות. בעת בחירת הציוד המתאים, חובה שהבגדים יהיו לא רק נקיים לחלוטין, אלא גם שהיעילות והפרודוקטיביות של הצוות ישתפרו. ציוד הכביסה מורכב ממחלצי כביסה, מזרקי כימיקלים, מייבשים, מגהצים, סטנדים, שולחנות ועוד.

בחירת המכונות הנכונות תעזור לצוות לעבוד באופן המהיר והיעיל ביותר. מחלצי כביסה יכולים גם להגביר את היעילות, להפחית עד 70% את תהליך הייבוש, ובנוסף, להפחית באופן דרסטי את צריכת החשמל. ישנם גם מזרקי כימיקלים שיכולים לזהות כתמים מדם או נוזלים אחרים. כימיקלים אלו מתאימים ומועדפים על פני ניקוי כתמים אלו באופן ידני, שכן הם עושים זאת מהר יותר ועם צריכת חשמל נמוכה יותר.

גם בהתקנות קטנות ניתן להתקין מנקי מחסום סניטריים העוברים דרך הקיר עם דלת כפולה, שם שמים בגדים מלוכלכים מצד אחד ואוספים את הנקיים מהצד השני. מהלך זה יעזור לשמור על בגדים מלוכלכים ומזוהמים בנפרד מהבגדים הנקיים.

מכונות כביסה בעלות ספינינג גבוה מומלצות מאוד מכיוון שהן מספקות הגנה טובה מפני חיידקים הודות לדלתות המופרדות והמנוגדות שלהן שמבטיחות שאין מגע בין בגדים מלוכלכים לבגדים נקיים.

לסיכום, יש לקנות את ציוד למכבסה של בית חולים במפרטים ומאפיינים שונים העונים הן לצרכי המרכז והן לתקני ההיגיינה שנקבעו.